image description

جزئیات خبر

image description
تابلو سبز بورس انرژی راه حل کاهش هزینه صنایع

تابلو سبز بورس انرژی راه حل کاهش هزینه صنایع

محمد امین زنگنه دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگویی خرید برق تجدیدپذیر از بورس انرژی را یکی از سه راه حل صنایع برای حل بحران خاموشی دانست و گفت: چنانچه هیچ‌کدام راهکارها از سوی صنایع اتخاذ نشود، مقدار برق به نرخ متوسط خرید تضمینی برای صنایع محاسبه که هزینه بالاتری به آنها تحمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از بورس انرژی ایران، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه بیشترین محدودیت شبکه برق در پیک تابستان اتفاق می‌افتد و این دوره اختلاف مصرف بسیار بالایی با سایر ماه‌های سال دارد عنوان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی از ۷ صبح تا ۷ شب و نیروگاه‌های بادی در اغلب مناطق از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بیشترین تولید را دارند. بر این اساس چنانچه صنایع بتوانند با ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق موردنیازشان را در این ساعت‌ها تامین کنند، در سایر ساعات شبانه‌روز مشکلی نخواهند داشت.

سال گذشته قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب و ابلاغ شد که ماده ۱۶ آن صنایع را مکلف کرده که در سال اول یک ‌درصد و ظرف ۵ سال ۵‌درصد کل برق موردنیاز را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند؛ قانون‌گذار برای تحقق این امر سه راه پیش روی صنایع قرار داده است؛ راه‌حل نخست احداث نیروگاه توسط خود صنایع است. راه دوم خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی قراردادهای دوجانبه و راه آخر خرید برق عرضه‌شده تجدیدپذیرها در بورس انرژی است. چنانچه هیچ‌کدام از این سه راهکار از سوی صنایع اتخاذ نشود، مقدار برق مشمول این قانون، به نرخ متوسط خرید تضمینی برای صنایع محاسبه می‌شود که سال گذشته هر کیلووات ساعت ۲۵۰۰ تومان بود که نسبت به سه روش مذکور هزینه بالاتری به آنها تحمیل می‌کند.

دبیر انجمن انرژی تجدیدپذیر با بیان اینکه صنایع برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر همواره دچار تردید هستند عنوان کرد: خواسته ما از حاکمیت این است که اگر تعهد و قولی به صنایع داده می‌شود، به آن عمل شود و اگر غیر از این اتفاق بیفتد، آخرین امید برای جلوگیری از خاموشی در پیک مصرف هم از بین می‌رود.

ارسال نظرات پس از سه ماه غیر فعال شده است.

با ما در تماس باشید

image description