image description

جزئیات خبر

image description
بسته خبری ۱۰ الی ۱۶ دی ۱۴۰۱؛ مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

بسته خبری ۱۰ الی ۱۶ دی ۱۴۰۱؛ مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

دغدغه‌های بودجه‌ای سهامداران در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس تشریح شد

در جلسه مشترک میان نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس،ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور برای نمایندگان مجلس به صورت کامل تشریح شد. از دیگر موضوعاتی که در این نشست مشترک مطرح شد، تبعات قیمت‌گذاری دستوری، تبعات اختلاف در نرخ‌های ارز و اثرات آن بر صنایع بود. همچنین مقرر گردید منافع واحدهای تولیدی در احکام بودجه مدنظر قرار گیرد.

مشاهده متن کامل خبر

ورود فعالانه‌ی سازمان بورس به حوزه کنترل نرخ سود

جلسه همفکری و هماهنگی مدیران‌عامل تامین سرمایه‌ها و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه و همچنین کنترل نرخ سود برگزار و مقرر شد کمیته تخصصی هماهنگ‌کننده جهت ورود فعالانه به حوزه نرخ بهره با هدف اصلاح نرخ‌های اسمی و همچنین دستورالعمل انتشار اوراق جهت تسهیل تامین مالی تولید، تشکیل شد.

مشاهده متن کامل خبر

مذاکره سازمان بورس با بانک مرکزی، برای حفظ منافع سهامداران

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست تخصصی میز صنعت فلزات اساسی گفت: در بودجه ۱۴۰۲ موارد متعددی که فعالان این حوزه گفتند را منعکس کردیم و مجلس باید مصوبات خوبی را در این حوزه داشته باشد تا منجر به افزایش تولید و سودآوری صنایع شود. عشقی افزود: تغییراتی در سیاست‌های بانک مرکزی ایجاد شده که قضاوت درمورد تاثیر و کارکرد آن در آینده، نیازمند صرف زمان است اما طی مذاکراتی که انجام شد، به بانک مرکزی گفتیم که باید منافع سهامداران را در نظر داشته باشد.

مشاهده متن کامل خبر

چالش‌های دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه بررسی شد

نشست تخصصی میز صنعت «فلزات اساسی» با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین فعالان این حوزه و انجمن مربوطه برگزار شد. طی این نشست به بررسی مشکلات و معضلات این صنعت پرداخته شد تا به واسطه واشکافی دغدغه صنعت‌گران، شرایط بهتری برای صنایع بورسی رقم بخورد. صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه، دومین صنعت بزرگ بوده و فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین شرکت این صنعت است. شاخص کل و شاخص فلزات اساسی همبستگی دارند و رشد تقریبا برابری داشته‌اند. فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن، بزرگترین تولیدکنندگان ایران هستند. بیشترین صادرات کشور نیز مربوط به بلوم و بیلت است و بیشترین واردات به ورق سرد مربوط می‌شود. در مورد هزینه انرژی در این صنعت باید گفت که صنعت فلزات اساسی بیشترین مصرف برق و گاز را بین صنایع بورسی دارد.

مشاهده متن کامل خبر

تخلفات بورسی را به سامانه "دیده‌بان سلامت" گزارش کنید

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای کشف و پیگیری ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه، تأسیس «اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه» را در راستای شفاف‌سازی اطلاعات بازار و کشف و پیگیری ناهنجاری‌ها در راستای پیشگیری از فساد در بازار سرمایه، در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ تصویب کرد. ماموریت اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار، نظارت بر حسن اجرای قوانین موجود، افزایش شفافیت بازار، جلوگیری از عدم تقارن اطلاعاتی و افزایش مشارکت عمومی جهت جلوگیری از بروز تخلف در بازار سرمایه است.

مشاهده متن کامل خبر

منافع سهامداران با جدیدترین رویه‌های جهانی حفاظت می‌شود

سید مصطفی علوی به بررسی میزان عملیاتی شدن دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی پرداخت و به بورسان گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای اولین بار در سال ۹۷ برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران الزام شد تا آن را رعایت و اجرا کنند.سید مصطفی علوی بیان کرد: حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل قانون و مکمل قانون تجارت و شرکت‌داری است و به عنوان یک قانون مترقی محسوب می‌شود. تمامی نیازهایی که در راستای شرکت‌داری و هدایت شرکت ها لازم بود به اصلاحیه دستورالعمل حاکمیت شرکتی اضافه و اصلاحات لازم برای آن انجام شده است. به جرات می‌توان گفت این دستورالعمل از جمله دستورالعمل‌هایی است که بر روی آن بسیار کار شده؛ زیرا الزاماتی چون حفظ منافع سهامدار، قابلیت اجرایی و مطابقت با منابع روز دنیا دارد.

مشاهده متن کامل خبر

خبرنگاران با وظایف دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس آشنا شدند

در ادامه مجموعه نشست‌های مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار به میزبانی روابط عمومی این سازمان، ظهر روز ۱۴ دی ماه حسین زارع، سرپرست دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس با جمعی از اصحاب رسانه به گفت‌وگو پرداخت. در این جلسه، وظایف دبیرخانه هیات داوری که یکی از بخش‌های معاونت حقوقی سازمان بورس محسوب می‌شود، تشریح شد. زارع پس از تشریح وظایف و کارکرد اداره هیات داوری به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و به موضوعاتی نظیر مواد حقوقی بورسی، نحوه رسیدگی به شکایات، حق تکلیف بر نهادهای بازار سرمایه، وظایف دایره حقوقی و... پرداخت.

مشاهده متن کامل خبر

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قریب‌الوقوع است

در نشست علنی روز یکشنبه (۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، بندهایی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه بررسی و پیشنهاداتی به منظور اجرای بهتر آن ارائه شد. در همین راستا جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «سنا» گفت: تعدادی از نمایندگان تقاضای مسکوت ماندن این طرح را ارائه داده بودند و اعتقاد داشتند که اجرای این طرح ممکن است منجر به فرار سرمایه شود.

مشاهده متن کامل خبر

هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسش بر اینکه چرا برخی از نمایندگان نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا دچار چند صدایی شده‌اند، عنوان کرد: هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد. وی با بیان اینکه بورس کالا ظرفیتی برای رقابتی شدن کالاها است، افزود: به طور قطع بورس کالا زمینه را برای کشف قیمت، شفاف‌سازی، جلوگیری از رانت و واقعی کردن قیمت‌ها و مهمتر از همه توجه به کیفیت کالا فراهم‌تر کرده است و هیچ نماینده‌ای مخالف موارد یاد شده نیست.

مشاهده متن کامل خبر

تشدید ورود نقدینگی به بورس با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

مهدی قلی‌پور، عضو هیئت مدیره سبدگردان الماس در رابطه با تاثیر تصویب و اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه بر روی بازار سهام، اظهار کرد: طرح نهایی که اکنون ذیل مالیات عایدی بر سرمایه در مجلس در دست بررسی است نسبت به طرح ابتدایی که در سال ۱۳۹۹ در مجلس ارائه شد بیش از پیش برای بازار سرمایه منفعت دارد. او افزود: در ابتدا طرح مالیات برعایدی سرمایه شامل املاک، سرقفلی، وسایل نقلیه، سکه، ارز و سهام، سهم الشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار بود، در حالی که اکنون براساس بررسی‌های صورت گرفته قرار شده است، علل‌الحساب سود نقدی و سرمایه‌ای سهام با نرخ مالیات صفر محاسبه شود.

مشاهده متن کامل خبر

قیمت‌گذاری دستوری به نفع هیچ‌کس نیست

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه تولید رقابت‌پذیر و رفع انحصار در همه صنایع، همواره یکی از دغدغه‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان بوده است، به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: صنایع مهم کشور از جمله صنعت خودروسازی، به سمت رقابتی شدن پیش می‌روند و در این میان رفع انحصار از برخی صنایع می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی کمک کند.

مشاهده متن کامل خبر

بورس؛ سپر تورمی/سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ابزاری برای کسب بازدهی از بازار سرمایه

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: معتقدم زمان مناسبی برای ورود مردم به بازار سرمایه است؛ زیرا اکثر سهم‌ها به کف قیمت‌های تاریخی رسیده‌اند. ضمن اینکه برخی ریسک‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه برطرف شده و برخی محرک‌های رشد این بازار از جمله نرخ ارز فعال شده‌اند. تورم هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه است و همواره گفته شده "بورس" سپر تورمی است و از آنجا که پشتوانه اکثر محصولات مالی، دارایی‌های فیزیکی است، افزایش تورم منجر به رشد بازار سرمایه هم می شود.

مشاهده متن کامل خبر

اصرار برای تداوم سیاست ارز چند نرخی، توجیه ندارد!

احمد جانجان گفت: وقتی در شرایط تحریمی، شرکتی با وجود تمامی مشکلات و چالش ها از ثبت سفارش خرید مواد اولیه تا واردات و... اقدام به تولید کالایی می‌کند و در نهایت، به سبب تحریم، بخشی از کالاهای تولید شده را در بازارهای صادراتی با قیمت پایین‌تر عرضه می کند و هزینه های دور زدن تحریم و نقل و انتقال پول را هم متحمل می گردد؛ منطقی نیست که ارز حاصل از صادرات را هم حداقل ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد، به سامانه نیما تزریق کند. نمونه بارز این چالش را می توان در شرکت های فولادی و پتروشیمی مشاهده کرد.

مشاهده متن کامل خبر

ذهنیت غلطی به نام خوراک ارزان قیمت در پتروشیمی‌ها

محمدمهدی جمشیدیان عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان ثروت با اشاره به ادعای ارزان بودن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بیان کرد: این تصور که نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در ایران ارزان است، چندان صحیح نیست. باید دید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ایران با کدام هاب مقایسه شده که به این نتیجه رسیده ایم که نرخ خوراک در ایران ارزان است؟ وی گفت: منطقی نیست نرخ خوراک گازی شرکت‌های پتروشیمی در کشوری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز دنیا است، با هاب‌های مصرف کننده مقایسه شود. نرخ خوراک گازی پتروشیمی های ما تقریباً به اندازه ۲ هاب تولیدکننده یعنی هنری هاب و آلبرتا است و این ذهنیت که رانتی به پتروشیمی‌ها تخصیص یافته و خوراک ارزان قیمت در اختیار پتروشیمی های ایران قرار می‌گیرد، نادرست است.

مشاهده متن کامل خبر

بورس، ارزنده‌ترین و کم‌ ریسک‌ترین بازار مالی کشور

محمدعلی احمدزاد اصل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه روندی را طی می کند که نقدینگی کم‌کم وارد این بازار می شود و در چند روز گذشته شاهد ورود تدریجی پول حقیقی به بازار سرمایه بودیم و باید از این روند استقبال و حمایت شود. این شرایط، نقطه مثبتی برای بورس است و هرچند این روند بسیار ملایم بوده، اما تداوم خواهد داشت.

مشاهده متن کامل خبر

جذابیت بورس حتی با فرض کاهش نرخ ارز در بازار آزاد

حمید مرتضی کوشکی در خصوص دلیل عدم رشد بورس متناسب با افزایش نرخ ارز بیان کرد: علت اینکه بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش چندانی نشان نداده، این است که همواره بازار سرمایه نسبت به نوسانات نرخ ارز با یک وقفه زمانی واکنش نشان می‌دهد. کارشناس بازار سهام افزود: شکاف عظیمی بین نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ‌های بازار آزاد وجود دارد. با توجه به عدم انتظار کاهش چشمگیر نرخ ارز در بازار آزاد، شکاف ارز آزاد و نیمایی فقط منجر به رانت و خروج سرمایه از کشور خواهد شد. اما در هر حال در صورت تثبیت سایر متغیرها، با پیش فرض دلار نیمایی ۳۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲، بورس پتانسیل جهش خواهد داشت‌.

مشاهده متن کامل خبر

ضرورت کاهش شکاف نرخ ارز آزاد و نیمایی

مصطفی بیاتی، مدیرعامل شرکت کارگزاری آرکا با بیان اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری که یکی از معضلات اساسی اقتصاد کشور است جز تشدید مشکلات و ایجاد رانت و فساد نتیجه دیگری نخواهد داشت، گفت: این معضلات، هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل کرده و باعث ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود. وی با اشاره به اینکه معضلات ذکر شده باعث فراری شدن سرمایه‌گذاران خواهد شد، افزود: متاسفانه به کرات در تاریخ اقتصاد کشور، با برخی سیاست‌های غلطی که تکرار شده، درسی گرفته نشده و روال‌های شکست خورده قبلی با شکلی جدید تکرا می‌شود

مشاهده متن کامل خبر

کنترل بازار ارز نیازمند تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر قطعی گاز صنایع بر تولیدات صنایع و ارزآوری، اظهارکرد: سال گذشته ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز کشور بوده که از این میزان ۱۱۲ میلیارد به بخش خانگی و ۷۱ میلیارد دیگر به حوزه صنعت اختصاص داشته است. آسایش افزود: بنا به گفته وزیر نفت برای آنکه بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای صنعت گاز را فراهم سازیم نیاز به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی در این حوزه داریم.

مشاهده متن کامل خبر

مختصاتی برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه

سیاوش غفاری کارشناس اقتصادی در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: طرحی که در مجلس در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در دست بررسی است، شامل ۴ گروه املاک، وسایل نقلیه، طلا و ارز می‌شود. هدف از اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در همه جای دنیا، کنترل فعالیت‌های سفته بازانه، هدایت منابع به سمت تولید مولد و تحقق عدالت مالیاتی است که طبعاً به افزایش درآمدهای دولت هم کمک می‌کند. سیاوش غفاری گفت: با توجه به مختصات طرح مالیات بر عایدی سرمایه پیش از تصویب نهایی، انتظار می‌رود که نتایج این طرح نهایتاً برای بازار سرمایه مثبت باشد و به ورود سرمایه‌گذار جدید به این بازار کمک کند.

مشاهده متن کامل خبر

بیش‌واکنشی بورس به خبر تثبیت نرخ ارز نیمایی

سیروان امینی کارشناس بازار سهام در خصوص دلایل منفی‌های بورس در هفته جاری بیان کرد: با توجه به شفافیت بالای بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، تاثیرپذیری این بازار از متغیرهای اقتصادی نیز بیشتر است. بازار سرمایه در ۳ ماه اخیر نسبت به افزایش نرخ ارز بی تفاوت نبوده و هم شاخص کل بورس و هم شاخص کل هم وزن افزایش داشته اند؛ اما در مجموع، بازار سرمایه به عنوان نمایشگر اقتصاد کشور، هنوز جای رشد دارد.

مشاهده متن کامل خبر

دولت حمایت همه جانبه از بازار سرمایه را در دستور کارها قرار دهد

علی‌اصغر مهری‌زاده، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه از دلایل مهم تورم در کشور افزایش حجم نقدینگی، نبود تراز بانک ها و کسری بودجه است به بورسان گفت: تا زمانی که موارد فوق کنترل نشود به طور قطع نرخ تورم افزایش پیدا کرده و با افزایش تورم، نرخ ارز هم افزایش می‌یابد. وی افزود: با قیمت‌گذاری دستوری بر روی تفاوت قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد و چه روی کالاها، نه تنها کمکی به کاهش تورم نخواهد شد بلکه در آینده هم افزایش می‌یابد.

ارسال نظرات پس از سه ماه غیر فعال شده است.

با ما در تماس باشید

image description