image description

جزئیات خبر

image description
مروری بر خبرهای اختصاصی در هفته گذشته

مروری بر خبرهای اختصاصی در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

صندوق‌پروژه‌ و شرکت‌پروژه‌ها راه اصلی تامین مالی طرح‌های پیشران کشور است

احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار «سنا» مبنی بر اینکه اقدامات دولت سیزدهم درباره هدایت اعتبار به سوی ۱۰ اولویت کشور چه بوده و تاکنون چه کارهایی صورت گرفته است؟ گفت: در ستاد اقتصادی دولت به این موضوع به عنوان یکی از اصول سند تحول تاکید شده است. سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در بحث مربوط به هدایت اعتبار با دو نوع هدایت مواجه هستیم که نوع اول آن شامل هدایت اعتبار به مفهوم عام و دیگری هدایت اعتبار خاص برای برخی پروژه‌های پیشران و ویژه است.

مشاهده متن کامل خبر

درخواست انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حداکثر در دو روز بررسی می‌شود

رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس گفت: کمیته انتشار آمادگی دارد حداکثر ظرف دو روز کاری از زمان تکمیل مستندات مورد نیاز انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، به منظور تأمین مالی ناشران با هدف خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده، ضمن بررسی درخواست‌ها، در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه مجوز به آنان اقدام کند.

مشاهده متن کامل خبر

اقدامات شرکت بورس تهران در «هفته جهانی سرمایه‌گذار»

مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری شرکت بورس تهران اقدامات این شرکت در «هفته جهانی سرمایه‌گذار» را گامی در راستای پیام‌های کلیدی پیشنهادی IOSCO برای کمپین امسال با دو مفهوم کلیدی «تاب‌آوری سرمایه‌گذار» و «تامین مالی پایدار» تشریح کرد. محبوبه جعفری با اشاره به دو مفهوم اساسی در این کمپین جهانی تصریح کرد: تاب‌آوری سرمایه‌گذار و تامین مالی پایدار دو مفهوم اصلی در نظر گرفته شده آیسکو برای کمپین امسال است. در همین راستا، شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تلاش است تا امسال نیز این کمپین را در راستای موضوعات و پیام‌های کلیدی آیسکو به نحوی مطلوب‌تری برگزار کند.

مشاهده متن کامل خبر

اقتصاد باید برای مردم و صاحبان سرمایه پیش‌بینی‌پذیر باشد

سید مرتضی حسینی نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اقتصاد کشور باید به صورت شفاف، برنامه‌ریزی شود و مورد بازسازی قرار گیرد، گفت: اقتصاد کشور باید برای صاحبان سرمایه و مردم پیش‌بینی‌پذیر باشد. به این معنا که مدام با قانون‌های مقطعی و دوره‌ای ثبات تصمیم‌ها، مسیرها و بسترهای اقتصادی را متزلزل نکنیم. وی افزود: مداومت در ارائه بخش‌نامه‌های آنی، تصمیم‌های لحظه‌ای و غیر مبتنی بر برنامه‌های ۵ ساله اقتصادی، نه تنها برای اقتصاد کشور درست نیست بلکه آن را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهد کرد.

مشاهده متن کامل خبر

بورس کالا کمک دست دولت در حل مشکلات صنعت خودرو

نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع مجلس، بورس کالا را محلی برای شفافیت عرضه و تقاضای کالا عنوان کرد و گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا، به‌نوعی رقابت شکل می‌گیرد و قیمت‌ها متعادل شده و انحصار از بین می‌رود. علی جدی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو باید بر تقاضا پیشی گیرد، افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی به منظور عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شد اما باید عرضه خودرو افزایش یابد.

مشاهده متن کامل خبر

بی‌ثباتی اقتصادی باعث افزایش تقاضا، خارج از توان نظام اقتصادی می‌شود

مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان به بررسی بی‌ثباتی اقتصادی کشور ناشی از ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها و نبود برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی پرداخت و با بیان اینکه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نسبت به پیامدهای مسائل اقتصادی باید حساسیت لازم را داشته باشند، گفت: پایبندی و ثبات اقتصادی بر کارکرد اقتصادی تاثیرگذار است و اگر دستخوش تغییر شود از دو حالت خارج نیست و نظام اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان، تقاضاکنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را با چالش مواجه می‌کند.

مشاهده متن کامل خبر

ارزیابی سلامت درونی شرکت‌ها از الزامات سرمایه‌گذاری است

سید اسماعیل ابراهیمی مشاور رشد و توسعه شرکت‌ها، به موضوع مهمی در رابطه ساختار سرمایه شرکت‌ها و متغیرهای ارزشمندی آن‌ها پرداخت و به بورسان گفت: تا زمانی که شرکتی را انتخاب نکنید که سلامت درونی داشته باشد، تمامی راه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود، نمی‌تواند صحیح باشد. به گفته ابراهیمی؛ تا زمانی که افراد شرکتی انتخاب نکنند که سلامت درونی آن ارزیابی شده باشد، بررسی مواردی چون ریسک، بازده مورد انتظار و سایر موارد، راه به ناکجاآباد دارد.

مشاهده متن کامل خبر

دو دغدغه سرمایه‌گذاران بورس که باید رفع شود

علی قاسم‌نژاد عضو هیئت‌مدیره شرکت سبدگردان مانی در این خصوص بیان کرد: اگرچه خبرهایی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و... مطرح شده؛ ولی با اتکا به این خبرها نمی‌توان روی کاهش کسری بودجه دولت حساب باز کرد. دولت برای جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه می‌تواند از ۳ روش تحمیل هزینه بیشتر به شرکت‌ها، انتشار اوراق با درآمد ثابت و یا عرضه بلوکی سهام استفاده کند که به نظر می‌رسد بخش عمده نگرانی فعالان بازار سرمایه، روش اول یعنی افزایش هزینه شرکت‌ها به منظور افزایش درآمدهای دولت باشد.

مشاهده متن کامل خبر

بانکی‌ها همچنان امکان افزایش سودآوری را دارند

میثم علیمحمدی کارشناس پولی و بانکی در خصوص وضعیت گروه بانکی بیان کرد: نسبت P بر E گروه بانکی حدود ۶ الی ۶.۵ است که این نسبت هم راستا با میانگین P/E تاریخی بازار بوده و براساس این نسبت سهم‌های بانکی بالاتر از ارزش ذاتی معامله نمی‌شوند. ضمن اینکه این نسبت حدودا ۶ مربوط به میانگین بانک‌ها و موسسات مالی است و برخی نمادهای بانکی شرایط بهتری داشته و نسبت P/E پایین‌تر از این میانگین دارند.

مشاهده متن کامل خبر

بورس راه حل مناسبی برای کنترل تورم است

علیرضا توکلی کاشی، معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه پیشگویی کردن تورم در کشور جزو پیچیده‌ترین کارها محسوب می‌شود به بورسان گفت: تورم در کشور غیرقابل پیش‌بینی‌تر از دیگر کشورها است، زیرا با کمبود ابزار و اهرم مناسب برای کاهش آن مواجه هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با چه ابزارهایی می‌تواند تورم را کنترل کند، افزود: مهمترین ابزاری که بانک‌های مرکزی دنیا برای کنترل تورم در اختیار دارند، نرخ بهره است در حالی که این موضوع یعنی نرخ بهره در کشور ایران در اختیار بانک مرکزی نیست. البته طی چند سال اخیر اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی چون عملیات بازار باز، توسعه بازار بین بانکی و اصلاح کریدور و نرخ بهره انجام شده که این موارد کافی نیست.

مشاهده متن کامل خبر

اولویت اول کشور کنترل تورم است

مصطفی صفاری، اقتصاددان با بیان اینکه در سایه اقتصاد مقاومتی است که تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، گفت: وقتی بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری فراهم باشد بی‌ثباتی را پوشش می‌دهد. وی ادامه داد: ایجاد ثبات اقتصادی مستلزم کنترل برخی متغییرها مثل تورم است. تورمی که کشور تجربه کرده است یکی از تورم‌های تاریخی است که بعد از انقلاب در کشور رخ داده است. دولت در حال اجرای جراحی اقتصادی است اما هر جراحی برای شروع احتیاج به مُسکن دارد. ما در اقتصاد احتیاج به آرامش داریم. افزایش تولید، صادرات، جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و سیاست بین الملل، همگی احتیاج به آرامش دارد.

مشاهده متن کامل خبر

افزایش ارزندگی سهام با الزام بانک‌ها به رعایت نرخ سود قانونی

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر معرفی بانک‌های متخلف در زمینه نرخ سود سپرده به هیئت انتظامی بانک‌ها، بر بازار سرمایه‏ اظهار کرد: نرخ بهره بانکی یک از ابزارهای مهم سیاست‌های پولی بانک مرکزی به حساب می‌آید و به همین منظور دولت می‌تواند اقداماتی در راستای اتخاذ سیاست‌های انقباضی و انبساطی انجام دهد. او افزود: در ایران تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند نرخ سود علی‌الحساب سپرده را مطابق مصوب ابلاغی شورای پول و اعتبار رعایت کنند،‏ اما برخی از بانک‌ها و موسسات اقدام به رقابت ناسالم و تخطی از سقف مصوب ابلاغی جهت جذب منابع نقدینگی کرده‌اند.

مشاهده متن کامل خبر

بازگشت صنعت تایر به مدار سودآوری با آزادسازی صادرات

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به جزییات فراهم شدن امکان صادرات تایر و تاثیر آن بر صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته صادرات انواع تایر به غیر از تایر دوچرخه و موتور سیکلت ممنوع بود اما تایر خودروهای سبک و سنگین با موانعی همراه شد که در این چند سال از انجام آن در کشور محروم بودیم. وی اظهار داشت: در سال ٩٧ اعتصابی از سوی کامیون داران صورت گرفت و از آن زمان صادرات تایر از کشور ممنوع شد.

ارسال نظرات پس از سه ماه غیر فعال شده است.

با ما در تماس باشید

image description